PROPOZYCJA REALIZACJI ZAJĘĆ DLA KL. III
DLA KLAS I-III.
Gorzów Wlkp.
TEMAT ZAJĘĆ: | Poznajemy ojczyznę bohaterów lektury J. Sempé i R. Goscinny ,,Mikołajek” - Francję. | |
CZAS: | 90 minut | |
CELE: | ||
Uczeń: |
wie, że Francja jest członkiem Unii Europejskiej,
zna flagę Francji,
potrafi rozpoznać na podstawie melodii hymn Francji,
przejawia szacunek do symboli narodowych,
potrafi wskazać na mapie Europy Francję, Paryż, Alpy, szczyt Mont Blanc, Ocean Atlantycki oraz państwa ościenne,
wie, że w Alpach Francuskich leży najwyższy szczyt Europy- Mont Blanc,
potrafi w kilku zdaniach opowiedzieć o Wieży Eiffla i Luwrze,
potrafi dostrzec piękno krajobrazów francuskich,
przejawia szacunek i tolerancję wobec kultury i zwyczajów Francji,
potrafi odnaleźć informacje na podany temat, dobierając odpowiednie źródło,
potrafi dokonać selekcji tych informacji,
rozumie potrzebę czytania książek dla zdobywania informacji oraz kształcenia osobistej wiedzy,
potrafi rozwiązać łamigłówki ortograficzne, matematyczne itp.
potrafi wspólnie zaprojektować i wykonać stronę do albumu,
doskonali umiejętność skutecznego komunikowania się, planowania, rozwiązywania problemów, zadań (współpracy w grupie),
potrafi działać według wskazówek nauczyciela.
METODY: | m. projektów, m. działań praktycznych, m. audiowizualna, pogadanka, elemety wykładu, burza mózgów, pokaz, praca z tekstem, zabawy dydaktyczne, refleksja. |
FORMY: | zróżnicowana i jednolita praca w grupach. |
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: |
film video, zdjęcia, foldery, albumy, książki popularnonaukowe, przewodniki (po Europie, Paryżu, kulinarne), atlasy geograficzne, mapa Europy, encyklopedie, zabawy dydaktyczne, kaseta magnetofonowa z nagraniami hymnów państw unijnych i francuskiej muzyki ludowej, kontury Francji na brystolu, obrazki do kolorowania, gwiazdki - nagrody, koreczki z żółtego sera, kartki z bloku, kredki, nożyczki, klej. |
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
I. Organizacja sytuacji inspirującej rodzenie się aktywności uczniów – ZAANGAŻOWANIE.
1. Rozbudzenie u uczniów potrzeby poznania wiedzy o Francji poprzez:
powitanie w języku francuskim (dzieci zgadują w jakim języku powiedziałam);
opowiadanie nauczyciela o swoim pobycie we Francji, oglądanie zdjęć, folderów (piękno krajobrazu);
oglądanie kilkuminutowego fragmentu filmu video o gościnnych występach w gorzowskim amfiteatrze zespołu folklorystycznego z Francji (zwrócenie uwagi na język, muzykę, taniec, stroje ludowe);
2. Zadanie pytania uczniom: ,, Z czym wam kojarzy się Francja?”- burza mózgów.
uczniowie siedzą w kręgu - każdy może napisać lub wypowiedzieć swoje skojarzenie (napotykają na trudności w pisowni)
Skojarzenia uczniów:
zawieszenie hasła ,, FRANCJA” na czołowym miejscu.
II. Określenie przedmiotu aktywności - BADANIE.
1. Podział na grupy (dobór osób wg pomysłu nauczyciela)
2. Rozdanie zadań dla poszczególnych grup (zadania mają zróżnicowany stopień trudności, aby każdy mógł odnieść sukces). Hasło wykonanego polecenia określa zadanie dla grupy.
Grupa I. Plątaninka literowa z hasłem: SYMBOLE NARODOWE
Grupa I. Oto Wasze zadanie: Rozwiążcie plątaninkę literową. Odczytajcie hasło, napiszcie je na pasku papieru i przypnijcie w odpowiednim miejscu w zdaniu na tablicy. |
Grupa II. Przekładanka sylabowa z hasłem: POŁOŻENIE GEOGRAFICZNE
Grupa II. Oto Wasze zadanie: Rozwiążcie przekładankę sylabową - pionowo. Pierwsze sylaby wyrazów, utworzą dwuwyrazowe hasło. Wpiszcie je do kratek dolnego rzędu poziomego. Napiszcie hasło na pasku papieru i przypnijcie w odpowiednim miejscu w zdaniu na tablicy. |
CY |
DY |
ŻE |
DO |
RAŁ |
KA |
MO |
|
GA |
PO |
GA |
ZO |
LA |
GE |
KŁAD |
GRA |
NE |
|
LA |
ŁO |
LA |
NIE |
NE |
O |
FON |
TYW |
|
|
|
|
|
|
|
|
FICZ |
|
Grupa III. Łamigłówka matematyczna z hasłem: MONT BLANC
(porozcinane kartoniki z działaniami)
Grupa III. Oto Wasze zadanie: Wykonajcie obliczenia. Wyniki uporządkujcie rosnąco, a otrzymacie hasło. Napiszcie je na pasku papieru i przypnijcie w odpowiednim miejscu w zdaniu na tablicy. |
O |
130+ 42 |
|
A |
250+250 |
N |
300+370 |
B |
49 : 49 |
|
M |
7 x 5 |
C |
900-200 |
|
T |
200 x 4 |
L |
120-70 |
|
|
N |
300 x 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grupa IV. Rozsypanka ortograficzna z hasłem: WIEŻA EIFFLA, LUWR
Grupa IV. Oto Wasze zadanie: Rozwiążcie rozsypankę sylabowo-ortograficzną i rozsypankę literowo-ortograficzną. Dobór brakującej litery w danym wyrazie wskaże odpowiednią sylabę lub literę. Odczytajcie hasło, zapiszcie na pasku papieru i przypnijcie w odpowiednim miejscu w zdaniu na tablicy. |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
||||
ka |
Wie |
ża |
po |
Eiff |
kla |
sop |
la |
|||
ó |
u |
rz |
ż |
h |
ch |
e |
E |
|||
ero |
pyjaźń |
istoria |
uropa |
|
|
|
|
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
||||
a |
L |
u |
z |
k |
w |
r |
p |
|||
ch |
h |
ó |
u |
u |
ó |
rz |
ż |
|||
_ymn |
nar_d |
wsp_łpraca |
o_eł |
|
|
|
|
Grupa V. Pajęczynka literowa z hasłem: PRZYSMAKI KULINARNE
Grupa V. Oto Wasze zadanie: Rozwiążcie pajęczynkę, a otrzymacie dwuwyrazowe hasło. Wpiszcie kolejne litery do kratek dolnego rzędu. Odczytajcie hasło, zapiszcie na pasku papieru i przypnijcie w odpowiednim miejscu w zdaniu na tablicy. |
ZDANIA: Każde państwo posiada własne .................... ....................... .
...................... .................... Francji ma wiele walorów naturalnych, m.in. szczyt
górski ................. .................... .
................ .............. i ............... to jedne z ważniejszych zabytków Francji.
Kuchnia francuska posiada ........................ .......................... .
3. Wspólne (ogólne) wyjaśnienie znaczenia haseł.
4. Zapoznanie się ze zgromadzonymi materiałami źródłowymi oraz nowym zadanie dla grup.
5. Wspólne ustalenie, z których materiałów źródłowych mogą uzyskać informacje na temat swojego hasła.
6. Przypomnienie zasad pracy w grupie, istoty roli lidera, sekretarza, sprawozdawcy.
III. Działanie grup - PRZEKSZTAŁCENIE.
1. Podział ról.
2. Praca uczniów nad zadaniem:
wyszukiwanie informacji w odpowiednich źródłach,
wykonanie notatki, wybranie fotografii, obrazków.
IV. PREZENTACJA.
1. Sprawozdawcy kolejno relacjonują przebieg pracy w swojej grupie, przedstawiają efekty, odpowiadają na pytania zadawane przez inne grypy, przyczepiają obrazki na mapie Francji (kontury Francji na brystolu)
przerwa śród-zajęciowa – uczniowie przy muzyce francuskiej próbują tańczyć francuski taniec ludowy ( nauczyciel pokazuje elementy tańca ludowego).
V. Określenie przedmiotu aktywności - BADANIE.
1. Przedstawienie i wyjaśnienie przez nauczyciela nowego (jednakowego) dla wszystkich grup zadania - wspólne wykonanie albumu o Francji.
VI. Działanie grup - PRZEKSZTAŁCANIE.
1. Poszczególne grupy projektują i wykonują jedną stronę do albumu o Francji (każda grupa na swój temat)
2. Wybrany uczeń łączy wszystkie kartki, tworząc album oraz wkleja na stronę tytułową hasło ,,Francja” z tablicy.
VII. PREZENTACJA.
1. Oglądanie wspólnego dzieła i wpisanie swojego imienia i nazwiska na końcu albumu.
VIII. REFLEKSJA
1. Uczniowie mówią o tym, co sprawiło im trudności, co im się podobało.
2. Liderzy oceniają pracę i zaangażowanie kolegów z grupy.
3. Nauczyciel rozdaje kolejne gwiazdki, nagradzając uczniów za aktywność i częstuje koreczkami z francuskiego sera.
( Dzieci rywalizują w zbieraniu gwiazdek na poszczególnych zajęciach z edukacji europejskiej- tworzą z nich flagę Unii Europejskiej)
4. Nauczyciel proponuje wykonanie w domu łamigłówek tematycznie związanych z Francją w książeczce ,, Przyjaciele Europy”.